Trends

Waar wordt naar gekeken bij merkregistratie?

Nederlandse bedrijven doen hun merk registratie bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Deze onderzoekt de registreerbaarheid van het merk, inclusief de algemene merk bekwaamheid van de naam of het teken en de zogenaamde absolute weigeringsgronden. Voor een voorspoedig verloop van de aanvraag is het aan te raden samen te werken met Novagraaf, een bekend adviesbureau voor merk registratie.  

Merk bekwaamheid 

Van merk bekwaamheid is sprake als een van de toegestane merkvormen is gekozen en als het merk, onafhankelijk van de producten, een uniforme totaalindruk uitstraalt. Het merk moet in het algemeen geschikt zijn voor de producten en duidelijk verschillen van andere bedrijven. Bij beeldmerken zijn bijvoorbeeld eenvoudige geometrische tekens of zuivere productafbeeldingen niet voldoende om ze onderscheidend te maken, bij woordmerken is het vooral beschrijvende informatie die doorgaans niet als merk mag worden ingeschreven. 

Beschrijvende informatie 

Met beschrijvende informatie worden aanduidingen bedoeld zoals het type, de kwaliteit, de hoeveelheid, de bestemming, de waarde, de geografische oorsprong, het tijdstip van vervaardiging van de goederen of diensten. Deze informatie is te specifiek en mag niet voorkomen in een merk. De reden waarom dergelijke termen niet worden ingevoerd, is de zogenaamde noodzaak om ze vrij te houden. 

Taalgebruik 

Een absoluut obstakel is ook een aanduiding die in het gewone spraakgebruik gemeengoed is geworden en daarom ook voor algemeen gebruik vrij moet blijven. Bovendien kunnen bedrieglijke namen en namen die in strijd zijn met de goede zeden, ofwel aanstootgevende en smakeloze namen, niet worden geregistreerd.  

Bestaande merken 

Aan de andere kant onderzoekt de BOIP ook in het register of er al een identiek of vergelijkbaar merk bestaat. Er mogen wel enige overeenkomsten zijn met bestaande merken, maar niet te veel. Ze kijken dan vooral of de nieuwe registratie zou kunnen leiden tot een merk botsing, wat het risico van een merk geschil met zich meebrengt.  

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *